Schiphol,
27
maart
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Verkeersleidingssystemen tijdens stroomstoring operationeel

Samenvatting

Tijdens de stroomstoring die een groot deel van Noord-Holland trof, hebben de luchtverkeersleidingssystemen volledig gefunctioneerd op onze noodstroomvoorziening. Uit voorzorg wordt onder dergelijke omstandigheden de afhandelingscapaciteit beperkt. Dit betekende vandaag dat alle vluchten die bij aanvang van de stroomstoring al in de lucht waren met bestemming Schiphol, gedoseerd werden binnengehaald.

Omdat niet duidelijk was hoe lang de situatie zou blijven voortduren, moest vliegverkeer dat nog niet onderweg was naar Schiphol, op de luchthaven van vertrek wachten. Omdat door de beperkte capaciteit vertragingen konden optreden besloten twee vluchten uit te wijken naar Rotterdam The Hague Airport.

Omdat de dienstregelingen als gevolg van de stroomstoring vandaag ontregeld zijn, zal de piek van vertrekkende vliegtuigen - waarbij twee banen voor vertrekkend verkeer worden ingezet - vanavond mogelijk langer aanhouden. Vanaf 23:00 uur worden conform de regelgeving de nachtprocedures gevlogen.

Hoe ziet het baangebruik er 's nachts uit?

Gedurende de nachturen is slechts één startbaan en één landingsbaan in gebruik. In principe zijn dit de Kaagbaan en de Polderbaan. Dit zijn de banen die per saldo voor de minste geluidsoverlast zorgen, omdat de aan- en uitvliegroutes ervan grotendeels over minder dichtbebouwd gebied lopen dan de andere hoofdbanen. Weersomstandigheden (harde westen- of oostenwind, slecht zicht), niet beschikbare navigatiehulpmiddelen of baanonderhoud kunnen er de oorzaak van zijn dat naar een andere baan wordt uitgeweken. Meestal zijn dit de Zwanenburgbaan of de Buitenveldertbaan. De Aalsmeerbaan wordt 's nachts in principe niet meer gebruikt. De Schiphol-Oostbaan is 's nachts altijd gesloten. Veiligheidsomstandigheden kunnen het echter noodzakelijk maken van dit principe af te wijken.