Schiphol,
15
december
2016
|
15:02
Europe/Amsterdam

Parallel landen op Aalsmeerbaan / Zwanenburgbaan

Nieuwe vliegprocedure

Samenvatting

De vliegprocedure voor parallel landen op de Aalsmeerbaan (36R) en de Zwanenburg (36C) is aangepast. In ongeveer 2% van de tijd worden de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan tegelijk gebruikt als landingsbaan. Bij de aangepaste vliegprocedure, die sinds 10 november 2016 van kracht is, zal over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen worden.

De nieuwe procedure geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om op te landen vanuit het Zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter in plaats van 600 meter). Hierdoor verbetert de geluidbelasting in onder meer Alphen aan de Rijn en Ter Aar. De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft hetzelfde (900 meter).

De afstand tussen het punt waar een vliegtuig aan de landing begint en het begin van de landingsbaan wordt voor beide banen groter. Dit betekent voor Bodegraven dat daar, als deze twee landingsbanen tegelijk worden ingezet, het geluid toeneemt (0,2 dB(A) Lden). In totaliteit is er sprake van een afname van het aantal ernstig gehinderden (EGH) met 234.

Achtergrondinformatie

Persvoorlichting
photo:Mediarelaties LVNL
Mediarelaties LVNL
0800-5865266
photo:Maj-Britt van Raalte
Maj-Britt van Raalte
Woordvoerder
06-51993414
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws