Schiphol,
29
januari
2014

Luchtverkeersleiders eerder geïnformeerd

Luchtverkeersleiding Nederland heeft Mode-S Enhanced Surveillance geïmplementeerd bij de naderingsverkeersleiding voor Amsterdam Airport Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Met dit extra veiligheidsvangnet krijgen de naderingsverkeersleiders in een vroeg stadium een waarschuwing als een vliegtuig van de toegewezen hoogte zou kunnen afwijken. Zo kan voortijdig actie worden genomen om de voorgeschreven verticale afstand tussen vliegtuigen - separatienorm - te blijven waarborgen. In juli 2012 werd Mode-S Enhanced Surveillance al ingevoerd voor het verkeer dat onder verantwoordelijkheid valt van de algemene verkeersleiding.

Hoe werkt het veiligheidsvangnet?

Met deze techniek heeft de luchtverkeersleider altijd extra informatie die direct afkomstig is uit de vliegtuigsystemen. Als in de boordcomputer van een vliegtuig een hoogte is ingesteld die afwijkt van de toegewezen hoogte, krijgt de verkeersleider een waarschuwing te zien. Daardoor kan hij in een vroeg
stadium actie nemen. Naast de ingestelde vlieghoogte zijn ook de magnetische koers die het vliegtuig vliegt en de aan de piloot gepresenteerde vliegsnelheid zichtbaar op het scherm van de verkeersleider. Hierdoor hoeft deze informatie minder vaak aan de piloot te worden gevraagd. Het vermindert de hoeveelheid radioverkeer en de
werkbelasting.

Effect op veiligheid

Het grote voordeel is dat na het geven van een instructie non-verbaal wordt gecontroleerd of de handeling van de vlieger in de cockpit overeenkomt met de verwachting van de verkeersleider. Het belangrijkste effect is dat de
verkeersleider van tevoren wordt gewaarschuwd; nog voordat een vliegtuig van de toegewezen hoogte afwijkt.

LVNL heeft het systeem ingevoerd in samenwerking met haar partners in het Knowledge & Development Centre Mainport Schiphol (KDC), het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, KLM, Amsterdam Airport Schiphol en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Het KDC doet op dit moment onderzoek naar nieuwe mogelijkheden met Mode-S. De resultaten hiervan worden eind januari verwacht.

De naderingsverkeersleiding  - Approach - begeleidt vertrekkende vliegtuigen van Amsterdam Airport Schiphol en
Rotterdam The Hague Airport naar de luchtroutes. Andersom begeleiden ze aankomende vliegtuigen met deze luchthavens als bestemming, van de luchtroutes naar de directe omgeving van deze luchthavens.

De algemene verkeersleiding in het Area Control Centre begeleidt het burgerluchtverkeer in het luchtruim waarvoor
Luchtverkeersleiding Nederland verantwoordelijk is tot een hoogte van 24.500 voet.

 

 

Contactpersoon
photo:Mediarelaties LVNL
Mediarelaties LVNL
0800-5865266
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws