Schiphol,
16
mei
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Efficiënt en milieuvriendelijk vliegen: LVNL treedt toe tot partnership Optimal Flight KLM

Op vrijdag 16 mei is LVNL een partnership met KLM aangegaan in Optimal Flight, om tot efficiënter en milieuvriendelijker vliegen te komen. Paul Riemens (CEO van Luchtverkeersleiding Nederland) en Camiel Eurlings
(president-directeur KLM) bezegelden deze samenwerking voorafgaand aan de KLM-biofuelvlucht naar Aruba. LVNL is in dat kader betrokken bij HUBs (vliegknooppunten) in Aruba en Bonaire. 

Innovatieve projecten LVNL

LVNL zet zich al jarenlang dagelijks in om de gevlogen profielen te optimaliseren en daardoor de gebruikte hoeveelheid brandstof te minimaliseren. Voorbeelden hiervan zijn de herindeling van het luchtruim, waardoor we
vliegtuigen kortere routes kunnen aanbieden naar hun buitenlandse bestemmingen. Vliegtuigen uit het zuidoosten kunnen ook rechtstreeks naar Schiphol navigeren en hoeven niet langer om te vliegen. Door het inpassen van glijvluchtnaderingen kan per vlucht ook veel brandstof worden bespaard. Deze Continuous Descent Operations (CDO’s of glijvluchten) worden al jaren ’s nachts toegepast. In samenwerking met de industrie wordt onderzoek gedaan naar verbetering en uitbreiding van deze procedures . Door een optimale planning op Schiphol wordt
er een efficiënte doorstroming gerealiseerd voor zowel vertrekkend als landend verkeer, met minimaal gebruik van de wachtgebieden. In de toekomst zal de planning nog verder verbeteren door nieuwe technologieën en implementatie van 4D-navigatie. Ook worden nachtprocedures geoptimaliseerd voor vermindering van het brandstofgebruik en luchtvervuiling en wordt ook de planning van de verkeersstromen verbeterd doordat verkeersleiding wordt voorzien van exactere informatie over de vliegsnelheid.

Knowledge & Development Center

Diverse vernieuwende projecten om tot verantwoord en slimmer vliegen te komen worden opgezet en uitgevoerd vanuit het Knowledge & Development Centre (KDC), dat als doel heeft de vliegoperaties op Schiphol te innoveren. Betrokken partijen binnen het KDC zijn Amsterdam Airport Schiphol, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland, alsmede industrie, universiteiten en kennisinstellingen. 

Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland
Alleen door een verregaande samenwerking tussen luchthaven, airlines, luchtverkeersleiding en vliegtuigindustrie kunnen we een duurzamer concept voor de mainport te ontwikkelen. Dat we vandaag toetreden tot Optimal Flight is een volgende stap op weg naar een duurzame luchtvaart. 
Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland